DAS Audio Altea-412A – aktywny zestaw głośnikowy z DSP z filtrami FIR
Jeszcze kilka lat temu marka DAS Audio była postrzegana jako pretendent aspirujący do światowej pierwszej ligi na rynku pro audio. Najnowsze propozycje tej firmy jasno stawiają konkurencji sprawę – starajcie się, bo wam uciekamy :-) I to nie tylko w kategorii systemów liniowych, ale również popularnych „aktywek” typu point source. Czyli klasycznych „aktywnych kolumn”. :-)
Radek Barczak, Jarek Mierzejewski
DAS Audio to hiszpańska marka, która w przyszłym roku będzie obchodzić 50-lecie istnienia. Mają własną nowoczesną fabrykę, projektują i produkują własne przetworniki, mają własne biuro projektowe, a także własną komorę bezechową. Są samowystarczalni, mają wiedzę, doświadczenie i głowy pełne dobrych pomysłów. I skutecznie walczą o rynek oferując mądrze zaprojektowane, nowoczesne systemy nagłośnieniowe w korzystnych cenach. Od pewnego czasu swoimi autorskimi rozwiązaniami technologicznymi dołączają do absolutnej czołówki na rynku. Wystarczy wspomnieć technologię DASaim – adaptacyjny system kompensujący nierównomierności pasma przenoszenia grona systemu liniowego. Do niedawna tylko dwie firmy miały skutecznie działający taki system kompensacji. Od dwóch DAS Audio jako trzeci producent na świecie może poszczycić się skutecznie działającym takim rozwiązaniem.
Również w klasie „aktywnych plastików” - zestawów głośnikowych z obudowach z tworzywa sztucznego, wyposażonych we wbudowane końcówki mocy – DAS Audio tworzy nową jakość na rynku. Rodzina zestawów głośnikowych Altea obejmująca serie 400 i 700 jest wyposażona w DSP wykorzystujące do podziału pasma między przetwornikami filtry FIR pozwalające zachować wyrównaną odpowiedź impulsową. DAS Audio wykorzystuje wydajne końcówki impulsowe napędzające przetworniki własnego projektu z neodymowymi magnesami. Do testów otrzymaliśmy parkę zestawów zbudowanych na 12-calowych wooferach - DAS Audio Altea 412A. Jak się sprawdziły w akcji?
Zacznijmy od tego, że w obecnych czasach wcale nie tak łatwo przetestować w realnych warunkach zestawy głośnikowe :-P Nam się udało trafić w zakontraktowany cykl lokalnych niewielkich koncertów, dzięki czemu mogliśmy przetestować zestawy Altea 412A w różnych sytuacjach – jako monitor estradowy, jako nagłośnienie out-fill i delay na koncertach plenerowych oraz jako nagłośnienie frontowe podczas niewielkiego eventu w plenerze.
Zestawy DAS Audio Altea 412A są lekkie. Nawet bardzo. Obudowa z tworzywa sztucznego, impulsowe końcówki mocy i neodymowe magnesy w przetworniku niskotonowym sprawiły, że jeden zestaw głośnikowy waży zaledwie 15.5 kg! Do tego producent zadbał o ergonomię – uchwyty mamy zarówno po bokach, jak u dołu i góry obudowy wykonanej metodą wtryskową z polipropylenu. Fakt, że umieszczony z tyłu górny uchwyt nie zapewnia optymalnego wyważenia, ale za to podczas instalacji na statywie chwytając zestaw głośnikowy za tylne uchwyty pozwala na wręcz komfortową instalację. Duży plus!
Obudowa DAS Audio Altea 412A jest symetryczna, ma dwie boczne powierzchnie pod kątem 45° wyposażone w niewielkie „nóżki”, co sugeruje możliwość wykorzystania zestawów DAS Audio Altea 412A jako monitory estradowe.
Wartościową cechą jest właśnie symetria obudowy, bo dzięki temu przy wykorzystaniu dwóch monitorów do na przykład mikrofonu o charakterystyce superkardioidalnej, drivery możemy ustawić symetrycznie na zewnątrz.
W podstawie obudowy znajdziemy tuleję umożliwiającą montaż na tradycyjnym statywie kolumnowym.
Niestety, góra obudowy nie jest pozioma / równoległa do podstawy, przez co nie da się na przykład w magazynie postawić jednego zestawu na drugi. Analogicznie, nie złożymy ze sobą driverami dwóch testowanych zestawów w jeden słupek.
Na pokładzie DAS Audio Altea 412A znajdują się dwa przetworniki własnej konstrukcji i produkcji. Producent podkreśla w wielu miejscach, że ideą naczelną w konstruowaniu zestawów nagłośnieniowych jest zastosowanie wysokiej klasy przetworników własnej konstrukcji - dla DAS Audio to właśnie przetwornik jest najważniejszym elementem. Nie inaczej jest w testowanych zestawach Altea 412A. I warte podkreślenia jest, że użyte przetworniki to nie jakieś „OEMy” skrojone na to, by było tanio… To profesjonalne przetworniki zaprojektowane choćby z myślą o systemach liniowych.
Przykładowo nisko-średniotonowy 12-calowy woofer z cewką 2.5” - DAS Audio 12Mi - jest wykorzystywany między innymi w systemach liniowych. Ma moc 300 W RMS / 1200 W Peak, pracuje w paśmie 55 Hz - 5 kHz i ma skuteczność 98 dB. Driver M-32 z wylotem 1”, cewką 1,75” z ferrytowym magnesem ma moc 40 W @4 Ohm. Jest umieszczony w wyprofilowanej tubie o propagacji 90° w poziomie i 60° w pionie. Stosowanie własnych przetworników przez DAS Audio ma jeszcze dwie zalety - po pierwsze, pozwala na dostosowanie impedancji.
Produkowane przetworniki mają różną, odpowiednią do potrzeb i zastosowania impedancję - w przypadku aktywnych zestawów Altea 412A, przetworniki mają impedancję 4 Ohm. W pasywnej wersji Altea 412 - 8 Ohm. Już wiadomo, o co chodzi? :-)
Po drugie, jeśli wydarzy się problem i na przykład cewka lub membrana ulegną uszkodzeniu, nie ma problemu z zestawami naprawczymi. Są dostępne. A to wpływa na zmniejszenie kosztów ewentualnej naprawy. Dlaczego o tym piszę. Bo w przypadku wielu konkurencyjnych zestawów innych marek, głośnik musi być wymieniony w całości… Nie ma dostępnych zestawów naprawczych.
Sekcja wzmacniaczy i DSP jest zintegrowana w panelu tylnym. DAS Audio Altea został wyposażony w dwie końcówki - dla woofezra i dla drivera - o łącznej mocy 200 W RMS i 800 W Peak, które pozwalają uzyskać 126 dB maksymalnego SPL. Zainstalowano zabezpieczenie 1A. Warto wspomnieć, że impulsowe zasilacze napędzające końcówki mocy zaczynają pracę już od napięcia 90 V w gniazdku B-) DSP czuwa nad cichym załączeniem oraz ma zabezpieczenie temperaturowe.
DSP w zestawach DAS Audio Altea 412A zostało wyposażone w filtry FIR służące tutaj do podziału pasma między woofer i driver. Ponadto mamy 3-pasmową korekcję - skrajne pasma mają charakterystykę półkową, środkowe dzwonową. Dostępna jest regulacja w zakresie od -10 dB do +6 dB. Te korektory służą do ręcznego modelowania charakterystyki brzmieniowej zestawów - za pośrednictwem wbudowanego ekranu LCD i systemu sterowania DAScontrol. Można również skorzystać z przygotowanych przez producenta nastaw EQ pozwalających uzyskać kilka określonych charakterystyk brzmieniowych:
- Live,
- Vocals,
- Dance,
- BBoost,
- Monitor.
Sekcja filtrów DSP pozwala również dobrać optymalny punkt odcięcia dolnego pasma w przypadku korzystania z subbasu. Dostępne są programy 63 Hz, subbasu AT18A (80 Hz) oraz 100 Hz. Dużą zaletą jest wyposażenie testowanych zestawów w limiter na wejściach oraz limiter na wyjściach - paczka jest zabezpieczona niezwykle skutecznie :-) A jeszcze jest zabezpieczenie termiczne.
Wisienką na torcie jest linia opóźniająca wyskalowana w metrach, w krokach co 0.1 metra. Maksymalna wartość to 9.9 metra, więc raczej Delay służy do dopasowania czasowego górek z subbasami, a nie stawiania strefowego dogłośnienia. Szkoda.
Zestawy głośnikowe DAS Audio Altea 412A są wyposażone w dwa wejścia mikrofonów-liniowe na złączach combo XLR-jack z dedykowaną regulacją wzmocnienia za pomocą enkoderów. Dodatkowo jest wejście pomocnicze mini-jack 1/8” stereo, co pozwala podłączyć na przykład komputer lub smartfon. Do dyspozycji jest również wyjście XLR, na które można skierować sygnał z wejścia 1, wejścia 2 lub miks wszystkich wejść.
DAS Audio słynie z efektywnych driverów. Nie inaczej jest w tym przypadku - to cecha charakterystyczna tego producenta. Zestrojenie zestawów Altea 412A ma w pewnym stopniu charakter krzywej typu „usta Mariana” :-) Ale to wynik efektywności zestawów w okolicy 100 Hz i podbicia na 12 kHz. Środek w tych zestawach jest jak najbardziej reprezentowany :-) Producent podaje zakres pracy zestawów od 60 Hz przy spadku -10 dB. Ale realnie te zestawy grają od 60 Hz bez spadku :-) przy wybranym presecie BBoost. Trzeba jednak zaznaczyć, że „wcześniej” załącza się wówczas limiter na wyjściu To dobrze, bo mamy dolno-pasmowy głośnik skutecznie zabezpieczony. W górze Altea 412A pracuje do 20 kHz, przy czym bez spadku aż do 18 kHz (!). Drivery DASa naprawdę potrafią zaimponować…
Mamy to szczęście, że mogliśmy przetestować te zestawy w kilku różnych sytuacjach nagłośnieniowych. Można zaryzykować stwierdzenie, że… to one miały szczęście :-) Bardzo fajnie sprawdziły się przy kameralnym nagłośnieniu wokalu i gitary w klasycznym performance „chłopak z gitarą”. Na akustyku trzeba było zdjąć nieco góry, za to wokal z klasycznym SM58 zabrzmiał „w punkt”, bez korekcji. A to rzadkość. Efektywny zasięg o zrównoważonym brzmieniu miksu podczas takiego koncertu w warunkach niewielkiego plenerku to 12-15 metrów.
Użyliśmy DAS Audio Altea 412A również jako out-fill podczas podczas koncertów - w tym podczas energetycznego występu tria Rahat Macieja Giżejewskiego. Podczas tego koncertu przy nieco skompresowanym miksie, zestawy dawały radę dograć na odległość 15 metrów „ściągając” na koncert widzów „z ulicy” :-)
DAS Audio Altea 412A zagrały również na letniej scenie nad Jeziorem Średzkim podczas jednego koncertu jako monitor estradowy - peset Monitor jest dobrze przygotowany, bo mimo pewnych obaw wynikających z wcześniejszych doświadczeń wykorzystania w trybie Live, nie było potrzeby zdejmować górnego pasma z okolic 12 kHz.
Trzeba przyznać, że DAS Audio Altea 412A okazały się bardzo uniwersalne. Dwa wejścia mono i jedno stereo pozwalają na zastosowanie tych głośników nawet bez miksera - mikrofon + gitara + podkłady z telefonu i można grać :-) Wbudowany mikser i wyjście pozwalające wybrać, co ma być wysyłane na wyjście XLR jest sporą zaletą. Nastawy korekcji są dostosowane do różnych gatunków muzycznych, choć trzeba zaznaczyć, że BBoost powoduje szybsze załączenie limitera…
Załączenie się limitera jest sygnalizowane zapaleniem się na tylnym wyświetlaczu LCD „LIMIT”. Ale w system DAScontrol można również wybrać funkcję, w której załączenie się limitera jest raportowane przez zapalenie się podświetlanego logo na grillu z przodu zestawu głośnikowego. Przydatna funkcja. Oprócz tego logo może być podświetlone „na wciąż”, ale można również wyłączyć podświetlenie, gdy wymagany jest na przykład pełen black-out.
Pod jednym względem DAS Audio „przedobrzył” :-) Tuleja na montaż na statywie ma nieznacznie stożkowy kształt z „wypustkami”, które dość łatwo blokują się na statywie... Przynajmniej na naszych statywach marki STIM. By zdjąć testowane zestawy DAS Audio Altea 412A ze statywu, najlepiej... położyć statyw do pozycji poziomej. :-)
DAS Audio Altea 412A są dobrą propozycją zarówno dla małych firm, zespołów, DJów, jak i większych firm szukających uniwersalnych, lekkich, aktywnych i dobrze zabezpieczonych zestawów głośnikowych na obsługę konferencji, targów czy imprez promocyjnych. Mają estetyczny design, atrakcyjne brzmienie z dobrze dopasowanymi preserami i są wygodne przy instalacji - technicy od razu je polubią :-) No i mają limitery na wejściu i wyjściu (polecamy DJom :-) ) A to bywa ważne. No i jest dostęp do zestawów naprawczych. A to bardzo ważne B-) DAS Audio Altea 412A może stać się efektywnym „wołkiem” roboczym zwłaszcza teraz, gdy skala imprez uległa zmniejszeniu i więcej jest małych jobów, niż dużych plenerów. Warto rozważyć tę propozycję DAS Audio. Warto również przyjrzeć się mocniejszej wersji Altea 712P, która prócz mocniejszych końcówek mocy oferuje bezprzewodową kontrolę z tabletu i streaming dźwięku po Bluetooth.
Wyłączny dystrybutor w Polsce: AVI Media
Redystrybutor serii ACTION i ALTEA na rynek sklepów: Konsbud Audio
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS Audio Altea-412A
- DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4 DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4
- DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4 DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4
- DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4 DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4
- DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4 DAS Audio Altea-412A DAS 12MI 4