Logowanie

DiGiCo SD5 - polska premiera wielkoformatowej konsolety cyfrowej live

DiGiCo SD5 - polska premiera wielkoformatowej konsolety cyfrowej live

Na początku października 2012 w siedzibie firmy Polsound w Łomiankach odbyła się niezwykle interesująca prezentacja. Jej głównym bohaterem był najnowszy cyfrowy mikser firmy DiGiCo – konsoleta o nazwie SD5. To była szczególna prezentacja połączona z warsztatami obsługi stołów DoGoCo.

Tomek Pawłowski, Jakub Zaczkowski

 

 

DiGiCo_SD5_premiera_Ian_Staddon

Spotkanie zorganizowane w siedzibie firmy Polsound w Łomiankach wzbudziło wielkie zainteresowanie z kilku powodów. Po pierwsze, polska premiera nowego wielkoformatowego stołu cyfrowego DiGiCo SD5 „ściągnęła” praktycznie wszystkie media branżowe :-) Po drugie, istotną częścią spotkania były warsztaty – tak, prawdziwe warsztaty praktyczne – z obsługi mikserów cyfrowy DiGiCo SD poprowadzone przez Krzysztofa Polesińskiego i Arkadiusza Wielgosika. Do dyspozycji uczestników oddano 9 konsolet DiGiCo (!). w tym premierową DiGiCo SD5, DiGiCo SD TEN wyposażoną w serwer Waves SoundGrid, cztery DiGiCo SD8, dwa DiGiCo SD11 w tym SD11i i jeden egzemplarz DiGiCo SD9. Ale zacznijmy od premierowego stołu – DiGiCo SD5, którego prezentację poprowadził Ian Staddon – wiceprezes ds. sprzedaży DiGiCo.

Stół ten, w zamyśle producenta, jest następcą legendarnej już i wciąż spotykanej w riderach konstrukcji, jaką jest DiGiCo D5 i podobnie jak poprzednik przeznaczony jest do wszelkiego rodzaju prac nagłośnieniowych, zarówno przy koncertach i broadcastingu jak i w teatrach czy innych instalacjach stałych. Oferuje użytkownikowi obsługę 124 wejść oraz do 98 szyn miksujących (w tym 56 AUX-ów/sub-grup) oraz niezliczoną możliwość konfiguracji, zarówno w zakresie organizacji pracy, jak i samego brzmienia.

 DiGiCo_SD5_premiera_LCD_caly

Co warte podkreślenia WSZYSTKIE stoły DiGiCo z serii SD pracują na tej samej bazie oprogramowania, więc opisując możliwości stołu SD5, tak naprawdę opisuję całą rodzinę produktów, różniących się obłożeniem powierzchni roboczej i niektórymi funkcjami oraz ilością obsługiwanych wejść i wyjść.

DiGiCo SD jest serią bardzo interesującą, zarówno z punktu widzenia technologicznego, jak i ergonomicznego. Nie ma więc większego sensu opisywanie tego, co każda cyfrowa konsoleta tej klasy oferować powinna (kanały z EQ, dynamiką, opóźnieniem, grupy VCA, obsługa zapisywanych scen itp.), bo z pewnością znajduje się to w tych stołach. Co równie istotne – te stoły są niezawodne. Warto skupić się na kilku wybranych ciekawostkach odróżniających serię SD od konkurencyjnych produktów.

 DiGiCo_SD5_premiera_logo_rzut

Pierwszą różnicą jest zastosowanie kart opartych na procesorach FPGA. W porównaniu z procesorami SHARC DSP, FPGA odznacza się możliwością przeprogramowania „w locie” i dostosowania swojej struktury do aktualnych zadań. Wynikają to z tego, że bezpośrednio programowalna macierz bramek (FPGA), lakonicznie rzecz ujmując, pozwala przydzielić moc obliczeniową tam gdzie aktualnie jest potrzebna, na przykład nie rezerwuje mocy dla korektorów graficznych, których aktualnie używamy. Ponadto stoły DiGiCo mają niższą latencję (ok. 2ms), mogą pracować w standardzie 96kHz bez utraty części kanałów, a także cały czas się rozwijają, a kolejne (darmowe) upgrade’y rozszerzają możliwości konsolet.

Warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych w serii SD funkcji. „Flexi Channels”, jest to technologia rozszerzająca możliwości, szczególnie przydatna dla mniejszych stołów z rodziny SD, takich jak SD11, czy SD9. Jej zastosowanie powoduje, że producent określa tylko ilość obsługiwanych torów, niezależnie od tego, czy są mono-, czy stereofoniczne. Oznacza to, że konsola może obsłużyć w zależności od modelu nawet dwukrotnie większą ilość fizycznych wejść niż obsługiwanych kanałów .

Kolejną ciekawostką dostępną w stołach DiGiCo jest funkcja „gain tracking”, szczególnie przydatna w konfiguracji stołu głównego ze stołem monitorowym. Polega ona na tym, że każda zmiana czułości wejścia wykonana na stole głównym (master), jest nieodczuwalna na stole monitorowym (slave), dzięki automatycznej kompensacji za pomocą pokrętła trim na drugim ze stołów. Trzeba przyznać, że działa to znakomicie – jest niezauważalne (w granicach rozsądku), nie ingeruje w pracę i po jakimś czasie łatwo zapomnieć o tej funkcji.

 DiGiCo_SD5_premiera_MACROS_Spill

Warto również wspomnieć o możliwości tworzenia custom layerów oraz tzw. „SetSpills”, przywoływanych za pomocą przycisków Macro, które powodują przywołanie wcześniej zaprogramowanych Setów kanałów na warstwy tłumików. Same Macro są dużym ułatwieniem w pracy realizatora. Oprócz „SetSpill” można im przypisać praktycznie każdą funkcję konsolety, od kontroli efektów, przez obsługę scen, aż do ciągu czynności, które są wyzwalane za pomocą jednego przycisku, np. symultaniczne zamknięcie powrotu delay’a, przyciszenie pogłosu i podniesienie mikrofonu wokalisty/ki na „słowo do publiczności” pomiędzy utworami, czy o wiele bardziej zaawansowanych czynności przydatnych w teatrze. Ilość Macro różni się w zależności od modelu stołu – od ośmiu w SD11 i SD9 aż do 40 (4 banki, 10 fizycznych przycisków) w modelach SD10, czy SD5.

Znakomicie zwiększająca elastyczność konsolet DiGiCo SD jest możliwość obsługi wtyczek znanej izraelskiej firmy Waves. Po podłączeniu switcha sieci ethernet, serwera Waves SoundGrid oraz licencji, można cieszyć się pełną integracją środowiska DiGiCo z „wavesami”. Ich obsługa odbywa się za pomocą dotykowych ekranów oraz specjalnego pokrętła „touch-n-turn”. Wygląd pluginów nie różni się niczym od tego co znamy z programów DAW, podobnie jak ich funkcjonalność. Co ważne, podobnie jak efekty DiGiCo, znajdujące się w wirtualnym racku SD5 i innych konsolet SD, tak samo pluginy Waves oraz ich ustawienia są zapisywane oraz przywoływane w scenach, a processing odbywa się w dedykowanym serwerze, co korzystnie wpływa na latencję. Sam serwer zresztą kosztuje mniej więcej tyle co laptop zdolny „udźwignąć” taką ilość wtyczek…

 DiGiCo_SD5_premiera_caly_lewa

Konsoletę SD5 obsługujemy za pomocą trzech dotykowych ekranów, z których środkowy może pełnić funkcję ekranu głównego, lub ekranu roboczego kanałów, niestety bez kontroli wysyłek, czy EQ/dynamiki za pomocą enkoderów pod ekranem, bo takowych tam po prostu nie znajdziemy. Ponad ekranami „skrajnymi” znajduje się meterbridge, który również składa się z ekranów LCD. Poza miernikami poziomu wysterowania wyświetlają się tam również informacje o pracy procesorów dynamicznych, opóźnieniu sygnału oraz o poziomie na wyjściu direct out. Mierniki obsługują zarówno tory monofoniczne, jak i wielokanałowe (aż do 5.1), wyświetlając wszystkie składowe. Charakteryzują się dużą przejrzystością oraz prawie 180O kątem widzenia.

 DiGiCo_SD5_premiera_LCD_Comp_Encoders

Pod ekranami znajdują się podświetlane pokrętła, których zadanie zmienia się w zależności od innych ustawień wybranych na stole. Podświetlenie jest nowością w modelu SD 5. Jego kolor zmienia się i dopasowuje do koloru, jaki danej funkcji jest przypisany na ekranie dotykowym. Bardzo ułatwia to pracę i zwiększa szybkość edycji parametrów, szczególnie w przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze stołami DiGiCo.

 DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_CHannelPROC

Obok ekranów znajdują się również podświetlane kontrolery ustawień korekcji i procesorów dynamicznych oraz dżojstik odpowiedzialny za panoramę w projektach surroundowych.

 DiGiCo_SD5_premiera_LCD_prawa_joystick_XY_rzut3

W panelu centralnym znajdują się wspomniane przyciski Macro oraz obsługa scen i odsłuchu.

 DiGiCo_SD5_premiera_srodek_MACRO

W konsolecie SD5 mamy do dyspozycji 36 w pełni zmotoryzowanych tłumików podzielonych na 3 sekcje oraz tłumik „Master”.

DiGiCo_SD5_premiera_tyl_zlacza3

Stół ma na pokładzie 8 wejść i 8 wyjść analogowych (XLR) oraz tyle samo wejść i wyjść AES/EBU. Są też połączenia MIDI In, Out i Thru, 16 GP Inputs i 16 GP Outputs, realizowane za pomocą złącza DC-37, połączenia synchronizacyjne (Word Clock, Video Sync oraz AES Sync) oraz złącza MADI i Optocore, służące do połączeń z dedykowanymi do serii SD stage rackami. Ze stołem SD5 współpracują następujące jednostki:

  • SD Rack – w pełni konfigurowalny, składany z kart obejmujących po 8 wejść/wyjść w rozmaitych standardach, od zwykłych połączeń XLR, przez złącza AES/EBU i ADAT, aż do Aviom i Dante. Połączenie ze stołem realizuje się za pomocą redundantnych połączeń MADI (w wersji ze złączem BNC) lub Optocore. Jest też możliwość połączenia zegarowego typu Word Clock in oraz out. Jeden SD-Rack obsługuje maksymalnie 56 wejść i 56 wyjść w próbkowaniu 48kHz lub 96 kHz (planowane jest rozszerzenie do 192kHz).
  • D-Rack – obsługuje analogowe 32 wejścia oraz 8 wyjść. Jest możliwość rozszerzenia o dodatkowe 8 wyjść realizowanych analogowo lub cyfrowo (4 złącza AES/EBU), lub kartę Aviom. D-Rack pracuje w standardzie 48 kHz i 96 kHz. Ze stołem łączy się za pomocą skrętki (CAT 5), lub optycznie (jako opcja).
  • SD-MINI Rack – „młodszy brat” SD Racka. Składa się z 4 wymiennych kart (pole manewru identyczne jak w SD Racku). Również obsługuje połączenia MADI i Optocore oraz wejście i wyjście zegara. Obsługiwane częstotliwości próbkowania to 48kHz i 96 kHz. SD-MINI Rack przesyła maksymalnie 32 sygnały w obie strony, z tym, że użytkownik wybiera stosunek między wejściami a wyjściami.
  • SD-NANO Rack – najmniejszy z rodziny stage racków DiGiCo. Składa się tylko z 2 kart i obsługuje tylko 16 przelotów analogowych, lub w standardzie AES/EBU (do 8 wejść i wyjść). Łączy się tylko za pomocą standardu Optocore, może też przyjąć i podać zegar Word Clock. Jak wszystkie powyższe urządzenia obsługuje standardy 48kHz i 96kHz.

 

Zaprezentowano również dedykowane do serii SD stage racki, łączone ze stołem za pomocą redundantnych połączeń Optocore na złączach Fibrecast lub ST, MADI (w wersji ze złączem BNC – 56 kanałów dla zapewnienia kompatybilności z rejestratorami MADI, czy wozami transmisyjnymi) oraz z innymi urządzeniami za pomocą AVIOM, ADAT, Dante, AES/EBU oraz wiele innych.

Wspominając o redundantnej komunikacji, warto dodać że zdublowana została również sekcja zasilania konsolety SD5. Jest to rozwiązanie stosowane również w modelu SD7 – flagowej jednostce angielskiego producenta.

Stage racki DiGiCo można ze sobą łączyć w optyczne pętle obejmujące aż do 14 jednostek, co daje łączną sumę do 784 wejść i 784 wyjść obsługiwanych przez jeden stół znajdujący się w pętli (przy użyciu 14 SD Racków).

 DiGiCo_SD5_premiera_uczestnicy1

Po części poświęconej prezentacji najnowszego produktu z rodziny SD nastąpiło szkolenie z obsługi cyfrowych konsolet tej serii, połączone z przedstawieniem nowych funkcji, jakie, oprócz upgrade’u ilościowego (więcej matryc, korektorów dynamicznych, emulatorów lampy itp.) konsoletom SD dają ostatnie aktualizacje oprogramowania. Między innymi wielokanałowe wejścia (multichannel folding), ekspander, ducker, de-esser, dwa tryby pracy korektora z nowym trybem precyzyjnym. Szkolenie odbywało się z niemałym rozmachem – na sali stało dziewięć różnych modeli i wersji stołów DiGiCo, a każdy uczestnik miał szansę spróbować swoich sił miksując materiał zarejestrowany w czasie koncertu jednej z gwiazd, która niedawno odwiedziła Polskę. Między konsoletami krążyli prowadzący oraz zaproszony gość – Ian Staddon, odpowiadając na pytania i próbując wraz z uczestnikami najróżniejsze konfiguracje. Zwrócono również uwagę na kilka błędów i niedogodności takich jak niewystarczający kontrast monitorów LCD, czy utrudnienia przy ładowaniu scen podczas używania funkcji „Gain Tracking"

 DiGiCo_SD5_premiera_mrShure

Podczas spotkania wspomniano również o nowych produktach firmy Shure – innowacyjnym cyfrowym systemie mikrofonów bezprzewodowych ULX-D, w którym zintegrowano obsługę Wireless Workbench oraz protokół Dante oraz systemie odsłuchu dousznego PSM 1000 – pierwszej tego typu konstrukcji wykorzystującej technologię Diversity. Pojawiła się również cicha zapowiedź szkolenia z systemów bezprzewodowych w związku z nadchodzącą zmianą przepisów o tego typu transmisjach.

 DiGiCo_SD5_premiera_caly_rzut1

Zarówno nowy SD5, jak i inne stoły DiGiCo wzbudziły duże zainteresowanie i spore emocje wśród uczestników prezentacji. Nic nie dzieje się jednak bez przyczyny – najwyższa jakość dźwięku, bogactwo możliwości konfiguracji konsolety i dobra ergonomia pracy powodują, że popularność mikserów tego producenta rośnie w bardzo szybkim tempie. Niezależnie od tego czy na scenie, czy w teatrze, na monitorach, czy froncie, DiGiCo dzięki swojej elastyczności pozwala na bezproblemową pracę, czego efektem jest stale powiększająca się liczba wykonawców, którzy umieszczają DiGiCo w swoich riderach, a nawet zdecydowali się na pracę tylko przy użyciu stołów DiGiCo z serii SD. W Polsce nie obserwuje się jeszcze takiej tendencji, ale producent zapowiada ostrą walkę o miejsce dla DiGiCo w polskich riderach. Czy to się uda? Czas pokaże…

DiGiCo_SD5_premiera_Arek

DiGiCo_SD5_premiera_caly_lewa_srodek

DiGiCo_SD5_premiera_caly_prawa

DiGiCo_SD5_premiera_caly_rzut2

DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_CHannelPROC

DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_Dynamic_AUTO

DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_for_LCD

DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_HPF

DiGiCo_SD5_premiera_Encoders_switchs

DiGiCo_SD5_premiera_FIRE

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_CHANNEL_EQ

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_EQ

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_EQ_BIGzoom

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_EQ_zoom

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_prawa_heble_rzut

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_prawa_joystick_XY

DiGiCo_SD5_premiera_LCD_prawa_swich_funkc

DiGiCo_SD5_premiera_logo_rzut2

DiGiCo_SD5_premiera_MeterBridge_zoom

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel_mix

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel_select

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel_sets

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel_setup

DiGiCo_SD5_premiera_Multichannel_zoom1

DiGiCo_SD5_premiera_prawa

DiGiCo_SD5_premiera_prawa_heble_LCD

DiGiCo_SD5_premiera_prawa_LCD

DiGiCo_SD5_premiera_srodek_heble

DiGiCo_SD5_premiera_srodek_MACRO_zoom

DiGiCo_SD5_premiera_uczestnicy2 

TAGI: DiGiCo SD5, prezentacja, polska premiera Digico SD5, stół cyfrowy live, riderowy duży mikser live, wielkoformatowy mikser cyfrowy, stół DiGiCo, Polsound, Shure ULX-D, ULXD, cyfrowy stage rack, riderowa konsoleta, konsoleta cyfrowa, jaki mikser cyfrowy polecacie, rekomendowany stół cyfrowy, stół na koncerty, stół do teatru, riderowy mikser, co zamiast Vi-6, ergonomiczny stół cyfrowy