Clay Paky K-EYE HCR – oprawy LED o współczynniku CRI 97
Dobrodziejstwa płynące ze stosowania technologii LED w oświetleniu są powszechnie znane: energooszczędność, wysoka wydajność czy długa żywotność. Istotnym natomiast problemem jest niski na ogół współczynnik oddawania barw w przypadku źródeł RGB i dysproporcja między kolorem czerwonym a zielonym i niebieskim, co powoduje, że wierne oddanie barw i uzyskanie ich odpowiedniego nasycenia jest nieosiągalne. Z kolei jeśli chodzi o urządzenia z białą diodą, gdzie kolor otrzymujemy z użyciem filtra barwowego, możemy uzyskać bardzo dobre kolory, ale nie takie zachowanie się lampy jak w przypadku klasycznych opraw halogenowych.
Dobrodziejstwa płynące ze stosowania technologii LED w oświetleniu są powszechnie znane: energooszczędność, wysoka wydajność czy długa żywotność. Istotnym natomiast problemem jest niski na ogół współczynnik oddawania barw w przypadku źródeł RGB i dysproporcja między kolorem czerwonym a zielonym i niebieskim, co powoduje, że wierne oddanie barw i uzyskanie ich odpowiedniego nasycenia jest nieosiągalne. Z kolei jeśli chodzi o urządzenia z białą diodą, gdzie kolor otrzymujemy z użyciem filtra barwowego, możemy uzyskać bardzo dobre kolory, ale nie takie zachowanie się lampy jak w przypadku klasycznych opraw halogenowych.
Firma Clay Paky wraz z ADB Stagelight opracowała na to rozwiązanie. W serii opraw świetlnych typu wash K-EYE oprócz diody czerwonej, zielonej i niebieskiej zainstalowano także kolor bursztynowy, limonkowy i cyjanowy wypełniając luki w pasmach między standardowymi kolorami. Uzyskujemy w ten sposób pełne spektrum światła widzialnego.
Sześciokolorowy panel LED to jednak nie wszystko, by w odpowiedni sposób go wykorzystać potrzebne jest jeszcze specjalne oprogramowanie. Clay Paky wraz z firmą Osram stworzyła algorytm High Colour Rendering (HCR) dający całkowitą kontrolę i niezwykłą jakość białego i kolorowego światła z LEDów. Seria K-EYE HCR daje możliwość bardzo dokładnego wysterowania barwy, a współczynnik CRI nigdy nie spada poniżej 97. Ponadto urządzenia posiadają tryb symulowania żarówki halogenowej. Do wyboru mamy emulacje żarówek o mocach 750W, 1000W, 1200W, 2000W i 2500W, wraz z ich dynamiką, krzywą dimmera, temperaturą barwową i bezwładnością żarnika. Funkcja ta działa również w kolorze, dostępna jest także korekcja barwy w kierunku zieleni lub magnety do wykorzystania w pracy z kamerami.
Wśród czterech trybów pracy możemy wybrać HSL (Hue Saturation Lightness), w którym do sterowania wykorzystywany jest model koła barwowego. Program ustawia proporcje między diodami, aby uzyskać pożądaną przez nas barwę. Ustawimy dzięki temu odcień, nasycenie i intensywność, a zmieniając kolor wybierzemy jaką drogę przejdzie. Możemy poruszać się po krawędzi koła w obie strony korzystając z intensywnych kolorów, albo po linii prostej przez środek gdzie znajdują się kolory pastelowe.
Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, jakość żarowych źródeł światła jest już dostępna z użyciem oświetlenia LED.
Więcej informacji na stronie producenta: www.claypaky.it
Dystrybucja: Prolight | www.prolight.com.pl
Artykuły powiązane
- Claypaky K-Eye K20 Claypaky K-Eye K20
- Claypaky 6 colors Claypaky 6 colors
- Claypaky K-Eye K20 light Claypaky K-Eye K20 light
- Clay Paky K-Eye K20 wymiary Clay Paky K-Eye K20 wymiary
- K-Eye HCR wykres barw K-Eye HCR wykres barw
- Claypaky K-Eye series Claypaky K-Eye series
- Claypaky K-Eye K20 K10 Claypaky K-Eye K20 K10