Logowanie

Legendarny realizator dźwięku Squid oraz zespół Ghost pod wrażeniem systemu KLANG:fabrik

Legendarny realizator dźwięku Squid oraz zespół Ghost pod wrażeniem systemu KLANG:fabrik

Imersyjny system odsłuchu dousznego IEM to coś, czego artyści podświadomie szukają od zawsze. Ian „Squid” Walsh, realizator monitorów supergrupy Ghost na trasie „A Pale Tour Named Death”, zaprezentował możliwości, jakie otwiera w odsłuchu scenicznym KLANG:fabrik frontmanowi - Tobiasowi Forge. Decyzja o wykorzystaniu systemu podczas trasy była natychmiastowa...

ESCONDIDO, Kalifornia — lipiec 2019 r.

Ian „Squid” Walsh w środowisku dźwiękowców jest prawdopodobnie najbardziej znany jako realizator monitorowy. Przez 17 lat pełnił tę funkcję w Iron Maiden oraz Helloween, Motörhead, Anthrax i Halford, nie mówiąc o innych legendarnych zespołach. W kwietniu ubiegłego roku Squid dołączył do uhonorowanego nagrodą Grammy szwedzkiego zespołu rockowego Ghost, dla którego miksował odsłuchy podczas trasy „A Pale Tour Named Death”. Trasa rozpoczęła się w Ameryce Północnej, a następnie przeniosła się do Europy i Australii. Squid wybrał imersyjny system odsłuchu dousznego KLANG:fabrik dla wokalisty i frontmana Tobiasa Forge’a, występującego między innymi jako Cardinal Copia i Papa Emeritus Zero.

„To zabawne, jak życie czasami zatacza koło” - z zadumą wyznał Squid. „Kilka lat temu byłem na europejskiej trasie z zespołem Of Mice and Men, który otwierał koncerty Linkin Park i pewnego dnia dostałem demo systemu KLANG.” Następnie Squid napomknął o tej technologii zaprzyjaźnionemu realizatorowi monitorów Linkin Park, Kevinowi „Taterowi” McCarthy’emu, który ostatecznie zaczął korzystać z urządzenia KLANG:fabrik podczas trasy zespołu. W następnym roku Tater zrewanżował się, dzieląc się swoim doświadczeniem ze Squidem i sugerując, że ten produkt mógłby sprawdzić się na trasie Ghosta.

Squid wziął ze sobą demo KLANG:fabrik na próby zespołu w Nashville i skonfigurował wstępne ustawienia miksu, wiedząc, co Forge chciałby słyszeć. „Po kilku dniach namawiania Tobiasa, aby dał szansę temu systemowi, wokalista wreszcie siadł przy konsoli, a ja pozwoliłem mu robić z oprogramowaniem KLANG, co mu się żywnie podoba” — wspomina Squid. „Po 10 minutach zabawy oprogramowaniem Tobias postanowił wypróbować to nowe rozwiązanie. Wystarczyła jedna piosenka. Powiedział: Czegoś takiego szukałem od zawsze. Kupuj! I tyle.”

Dzięki zgodzie Forge’a Squid zyskał pierwszą okazję, aby użyć KLANGa w warunkach koncertowych. I choć obecnie używa systemu tylko dla frontmana Ghosta, ma nadzieję, że wkrótce będzie to standard u wszystkich obsługiwanych przez niego artystów korzystających z odsłuchów dousznych. „Ponieważ na scenie nie ma głośników, wszystko, co słyszy Tobias, pochodzi z odsłuchu KLANG. Wydaje się, że jest bardzo zadowolony z ustawień, szczególnie dla swojego wokalu, co z kolei ułatwia mi pracę.”

Sygnały są pobierane z wyjść direct out konsolety Soundcraft Vi i przesyłane po protokole Dante do systemu KLANG:fabrik. Dzięki grupowaniu instrumentów klawiszowych zmniejszyliśmy liczbę wejść z 54 do 30. „Dzięki temu w systemie KLANG steruję jedynie miksem stereo, a nie 11 osobnymi ścieżkami klawiszy, więc mam o wiele łatwiej. Następnie wysyłam miks KLANG na wejście stereo i wysyłam go do systemu odsłuchów dousznych przez standardowy Aux. Dzięki temu mogę dodać do miksu sygnały z mikrofonu talkback i clicki, które nie muszą być imersyjne. Dodam jeszcze tylko, że używam też programu Ableton Live do nagrywania występów i do pogłosu Tobiasa. Jemu podoba się ten o nazwie Valhalla.”

Squid nadmienia, że kalifornijska firma Sound Image dostarczała pakiet rozwiązań sterujących na trasy po Ameryce Północnej, a wszystkie elementy związane z dźwiękiem, oświetleniem i scenografią na europejskie występy zapewniła duńska firma Victory Event, Stage & Tour.

Po zakończeniu tegorocznego europejskiego tournee Ghost zaczął koncertować jako gość specjalny na letniej trasie zespołu Metallica, w międzyczasie występując na kilku amerykańskich festiwalach. Squid i zespół już wkrótce będą się szykować do kolejnej sześciotygodniowej amerykańskiej trasy The Ultimate Tour Named Death, która zaczyna się 13 września w kalifornijskim Bakersfield.

„Ludzie z KLANGa byli niezwykle pomocni, a my jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości, jakie oferuje ten system” — dodaje realizator. „Cieszę się, że powiedziałem wcześniej Taterowi o technologii KLANG, a jeszcze bardziej, że on mi o niej przypomniał!”

Więcej informacji o terminach najbliższych tras Ghosta zamieszczono na stronie www.ghost-official.com.

Dystrybutor: Konsbud Audio
Producent: KLANG