Audio Plus instaluje system inspicjenta marki RTS w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie!
Teatr Muzyczny Roma to najsłynniejszy w Polsce teatr specjalizujący się w spektaklach musicalowych. Jego historia sięga czasów przedwojennych, a dzisiejsza specjalizacja ukonstytuowała się za sprawą dyrektora Wojciecha Kępczyńskiego, który pełni tę funkcję od 1998 roku.
Roma wystawia w sezonie jeden tytuł, który grany jest codziennie, regularnie przy pełnej sali! Scenografia tych przedstawień przekracza granice i wyznacza kierunki profesjonalnego teatru rozrywkowego. Dla przykładu, autorskie przedstawienie „Piloci” zostało zagrane 427 razy, gromadząc publiczność liczącą łącznie ponad 400 tysięcy widzów. To ten słynny spektakl, w którym występuje samolot do złudzenia przypominający taki sam, jaki walczył w II Wojnie.
„Do sprawnego prowadzenia tak spektakularnych musicali, jakie prezentujemy widzom w naszym teatrze, potrzebnych jest wiele składowych, w tym bezawaryjnie działający system interkomowy! Inspicjent prowadząc tak duże przedstawienie nie może myśleć o komunikacji z aktorem lub techniką. Ona musi przebiegać płynnie, w przeciwnym razie może dojść do pojawienia się zagrożenia nie tylko artystycznego, lecz także zagrożenia życia dla aktorów czy techniki.” – mówi Wojciech Kępczyński, Dyrektor Artystyczny Teatru Muzycznego Roma
Przy skomplikowanych zadaniach, jakie narzuca sobie Roma przy każdym spektaklu, praca inspicjenta jest jeszcze bardziej odpowiedzialna niż w innych teatrach. Wymiana informacji pomiędzy nim a poszczególnymi wykonawcami lub zespołami technicznymi musi być bezbłędna i natychmiastowa. To oznacza przede wszystkim zrozumiałość mowy, ale także prostotę obsługi urządzeń, które tej komunikacji służą. Dlatego teatr Roma postawił na rozwiązania marki RTS – wynalazcy interkomu. System interkomowy dla Teatru Roma został dostarczony przez Audio Plus na przełomie 2019 i 2020 roku.
Idealny system interkomowy powinien być przede wszystkim łatwy w obsłudze i niezawodny. Stabilność działania i wysoka jakość dźwięku, która zapewnia klarowną komunikację – to są najważniejsze elementy działania interkomu. – Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma
Sercem systemu interkomowego jest matryca cyfrowa ADAM-M marki RTS, która obsługuje 32 porty w protokole Omneo, łączącym w sobie najważniejsze technologie komunikacyjne branży audio. Zapewnia ona komunikację pomiędzy 18 pulpitami zainstalowanymi na następujących stanowiskach:
1 |
Inspicjent |
RTS KP5032 |
2 |
Inżynier systemu mikrofonów bezprzewodowych |
RTS KP4016 |
3 |
Realizator multimediów |
RTS KP4016 |
4 |
Realizator oświetlenia |
RTS KP4016 |
5 |
Realizator nagłośnienia monitorowego |
RTS KP4016 |
6 |
Amplifikatornia |
RTS KP4016 |
7 |
Pulpit zapasowy |
RTS KP4016 |
8 |
Sklepik |
RTS DKP4016 |
9 |
Realizator nagłośnienia frontowego |
RTS DKP4016 |
10 |
Blokownia |
RTS DKP4016 |
11 |
Reżyser |
RTS DKP4016 |
12 |
Dyrygent |
RTS DKP4016 |
13 |
Sala prób chóru |
RTS DKP4016 |
14 |
Sala prób baletu |
RTS DKP4016 |
15 |
Stanowisko audiodeskrypcji |
RTS DKP4016 |
16 |
Foyer sali Scena Nova |
RTS DKP4016 |
17 |
Montażyści |
RTS DKP4016W |
18 |
Zapadnia |
RTS DKP4016W |
System wykorzystuje sześć zestawów głośnikowych marki Electro-Voice, zasilanych wzmacniaczem mocy Dynacord z serii IPX. Komunikację cyfrową zapewniono za pomocą procesora wielozadaniowego Yamaha oraz interfejsowi Optocore. Pracownicy dysponują także czterema zestawami słuchawkowymi z mikrofonem.
Inspicjentem w teatrze jest Tomasz Narloch, były tancerz zatrudniony w Romie od 1994 roku. To człowiek, który zna teatr od podszewki – na stanowisku inspicjenta pracuje już 15 lat. To on jest technicznym „sercem” każdego przedstawienia, a najważniejszym narzędziem jego pracy jest właśnie system interkomowy. Dzięki niemu może się sprawnie komunikować z każdym, kto podczas spektaklu pełni jakąkolwiek rolę artystyczną czy techniczną – od aktorów przez techników obsługujących dekoracje, realizatorów czy monitorowców, aż po kawiarnię.
Interkom od Audio Plus potwierdza swoją niezawodność i pozwala nam operować tak, jak sobie tego życzymy. Jego najważniejsze zalety to łatwość obsługi i duże możliwości wariantów zaprogramowania. Dzięki temu możemy dostosować się do wszelkich, różnorodnych wymagań spektaklu lub wizji reżysera. – Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma
Większość prac instalacyjnych przebiegała na początku pandemii w 2020 roku. Lockdown i fakt, że teatr nie funkcjonował, wpłynął na pracę z jednej strony pozytywnie, ponieważ nie było kolizji z aktorami czy pracownikami obsługi technicznej. Z drugiej jednak strony konfiguracja systemu i dostosowanie go do wymagań zamawiającego było utrudnione w sytuacji nieobecności kluczowych pracowników. Na przykład na etapie wtórnym okazało się, że warto spiąć interkom z systemem Partyline, którego używają „spotowcy”. Udało się to wykonać dzięki temu, że pulpity RTS serii 4000 wyposażone są w wejścia i wyjścia aux, umożliwiające poprowadzenie niezależnych sygnałów w całej sieci interkomowej. Innym docenionym przez zamawiającego elementem jest zintegrowanie interkomu z systemem radiotelefonów, dzięki czemu komunikacja z krótkofalówkami dostępna jest z każdego puliptu w całym systemie. Tutaj największym beneficjentem jest inspicjent, który używa jednego pulpitu (RTS KP5032), zamiast wielu różnych urządzeń.
System interkomowy zintegrowano z następującymi systemami pracującymi w TM Roma:
- systemem rozgłoszeniowym, rozbudowując go o dwie dodatkowe strefy i wymieniając stare wzmacniacze mocy;
- konsoletą cyfrową na stanowisku FOH, umożliwiając cyfrowe przesyłanie dźwięku pomiędzy dwoma systemami;
- krótkofalówkami, umożliwiając komunikację dwustronną pomiędzy nimi a interkomem;
monitorami scenicznymi, umożliwiając nadawanie komunikatów przez inspicjenta oraz reżysera do artystów podczas prób;
- systemem Partyline, zapewniając komunikację z obsługą oświetlenia;
- systemem sygnalizacji pożarowej, zapewniając wyciszenie systemu podczas alarmu.
Interkom wyposażono w komunikację wizualną, która potwierdza wykonanie akcji scenicznej przy pomocy prostych kolorowych świateł. Zapewniono redundancję zasilania kluczowych urządzeń systemu. Ważnym wymaganiem zamawiającego była pełna separacja od innych systemów elektrycznych działających w teatrze, co osiągnięto dzięki wykorzystaniu połączeń światłowodowych. Każdy najdrobniejszy element został szczegółowo wrysowany w projekt. W efekcie teatr Roma może poszczycić się jednym z najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych systemów komunikacji interkomowej w Polsce.
„Uważam, że jest to bardzo dobry i uniwersalny system. Jest kompletny i, co ważne, w każdej chwili można go dostosować do nowych potrzeb.” – powiedział Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma.
„Teatr Muzyczny Roma zawsze potrafi sprostać nawet najbardziej wymagającym decyzjom reżyserów i nie tylko. Największym wyzwaniem w kwestii prowadzenia spektaklu jest sprawnie działający system interkomowy. Jeśli mamy dobrą, bezawaryjną komunikację na wszystkich liniach, to nie mamy problemów, oczywiście w kwestiach komunikacyjnych!” – słowa Wojciecha Kępczyńskiego, Dyrektora Artystycznego Teatru Muzycznego Roma nie pozostawiają złudzeń, że system RTS jest najlepszym wyborem.
Dystrybucja: Audio Plus
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems
- RTS Intercom Systems RTS Intercom Systems