Logowanie

Sennheiser – historia bezprzewodowych technologii transmisji dźwięku

Sennheiser – historia bezprzewodowych technologii transmisji dźwięku

Od ponad 60 lat Sennheiser wyznacza standardy w scenicznych technologiach bezprzewodowych. Już od premiery pierwszego swojego bezprzewodowego systemu Sennheiser przyzwyczaił swoich użytkowników do niezawodności transmisji i najwyższej możliwej do uzyskania jakości. Warto poznać bliżej konstrukcje i modele będącymi kamieniami milowymi w rozwoju profesjonalnych technologii bezprzewodowej transmisji dźwięku.

Radek Barczak

 Sennheiser Digital 9000 Digital 6000

Osiągnięcia marki Sennheiser są niepodważalne – i historycznie, i współcześnie. Sennheiser jako jeden z pierwszych producentów zaprojektował użyteczny i bezproblemowo działający mikrofon bezprzewodowy, który na wiele lat stał się standardem telewizyjnym. Z kolei najdoskonalsze osiągnięcie technologiczne ostatnich lat w dziedzinie systemów bezprzewodowych - Sennheiser Digital 9000 to jedyny cyfrowy system bezprzewodowy na świecie oferujący możliwość przesyłania dźwięku bez kompresji – 1:1. Jak to było od początku?

 Sennheiser SK 1001 1957 year

Wszystko zaczęło się w roku 1957! To rok premiery polskiego samochodu Syrenka :-) I już wtedy Sennheiser wprowadził swój pierwszy – jeszcze lampowy (!) - mikrofon bezprzewodowy. Mieliśmy swego czasu okazję gościć w fabryce Sennheisera w Wennebostel, gdzie w przestrzeniach salonu firmowego można się zapoznać z najważniejszymi w historii firmy modelami. Poczesne miejsce w gablotach zajmuje zaprojektowany specjalnie z myślą o rynku telewizyjnym model Sennheiser SK 1001 Mikroport z mikrofonem podłączonym do body-packa – z radiem wykorzystującym lampę elektronową. System pracował w zakresie częstotliwości około 20 MHz, nadajnik miał moc 20 mW i cechował się imponującym zasięgiem sięgającym 100 metrów! Warto wspomnieć, że „konkurencyjny” system pewnego znanego amerykańskiego producenta gwarantował wówczas „szaleńczy” zasięg pracy zaledwie 5 metrów... Pasmo nadawcze systemu Sennheiser SK 1001 mogły pracować w zakresie 30 MHz lub 45 MHz. System przenosił zakres częstotliwości od 20 Hz do 8 kHz. Akumulator umożliwiał pracę nawet do 5 godzin (!). Przypomnijmy – rok 1957... A nazwa Mikroport stała się w branży estradowej, telewizyjnej i teatralnej synonimem przenośnego nadajnika bezprzewodowego typu body-pack/belt-pack.

 Sennheiser EM 1002 receiver SK 1002 Mikroport transmiter 1958 year Adam Nowak

Rok później w roku 1958 światło dzienne ujrzał tranzystorowy system składający się z odbiornika Sennheiser EM 1002 Mikroport i nadajnika SK 1002 W ofercie były body-packi z mikrofonem do ręki oraz mikrofonami typu lavalier, czyli „do klapy”. System umożliwiał jednoczesną pracę dwóch systemów na dwóch oddzielnych częstotliwościach. Z ciekawostek - taki system nadal posiada w swoich zasobach sprzętowych Adam Nowak z Łodzi ;-) Część fotek przedstawia właśnie jego system. Pozdrawiamy serdecznie!

Sennheiser EM1008 receiver 

Jak pewnie zauważyliście, w systemach nadawczych SK 1001 i SK 1002 mikrofon do ręki był podpinany do nadajnika body-pack. Pierwszym modelem bezprzewodowego mikrofonu do ręki firmy Sennheiser z wbudowanym nadajnikiem był SK 1008 z odbiornikiem EM 1008.

Sennheiser SK1008 transmitters

Już wtedy do nadajnika można było podłączyć różne kapsuły dynamiczne. To był rok 1966.

Sennheiser SK 1007 Studio 1968 year kopia 

W roku 1968 na rynek wkroczył nadajnik Sennheiser SK 1007. Gwarantował zauważalnie wyższą jakość dźwięku – różnica była na tyle drastyczna, że nadajnik SK 1007 okrzyknięto „studyjnym” :-)

Sennheiser MK 12 1968 year

W tym samym roku wszedł do sprzedaży przypinany do ubrania pojemnościowy mikrofon lavalier Sennheiser MK 12.

 Sennheiser EM 1026 receiver

Rok 1978 to premiera wielokanałowego, modularnego systemu bezprzewodowego Sennheiser EM 1026 wyposażonego w splitter antenowy. W jednej obudowie można było zamontować do 6 odbiorników. Rozpoczęła się era modularnych systemów wielokanałowych.

Sennheiser EM 1026 rear splitter antenowy

Warto podkreślić, że system Sennheiser EM 1026 oferował już pełnopasmowe przetwarzanie w zakresie 20 Hz – 20 kHz. Dewiacja kanału mieściła się w zakresie +/-40 kHz! Niemalże jak we współczesnych systemach...

 Sennheiser SK 2012 TV HiDyn rear mikroport transmiter zoom 1979 year

Kolejnym przełomowym rozwiązaniem podnoszącym zasadniczo jakość transmitowanego dźwięku było zaprojektowanie i wdrożenie przez Sennheisera technologii kompandera HiDyn, który pozwolił drastycznie obniżyć poziom szumu. Był to rok 1979 i był dołączany do systemu nadajników SK 1012 i odbiornika EM 1001.

 Sennheiser SKM 4031 TV UHF SK 2012 TV MKE2 red dot 1983 year

Przez te wszystkie lata Sennheiser wykorzystywał pasmo VHF. W roku 1982 nastąpił przełom – Sennheiser przeszedł ze swoimi systemami bezprzewodowymi na zakres fal UHF, co umożliwiło uzyskanie lepszej jakości zarówno dźwięku, jak samej transmisji.

Sennheiser EM 1036 30 Mikroport Empfänger 1

Pierwszym systemem pracującym w tym zakresie był wielokanałowy odbiornik modułowy Sennheiser EM 1036 oraz nadajniki mikrofonowe do ręki SKM 4031 TV dostępne w trzech kolorach – srebrnym, złotym i czarnym oraz miniaturowe SK 1012 TV. System ten umożliwiał zbudowanie konfiguracji sięgającej nawet 40 kanałów bezprzewodowych, co na ówczesne czasy był świetnym wynikiem.

Sennheiser SER20

W roku 1988 Sennheiser zaprezentował pierwszy przestrajany nadajnik. Był to przenośny reporterski Sennheiser SER20, w którym zastosowano układ pętli synchronizacji fazy (PLL). Producent oferował dwie wersje nadajników – VHF i UHF. W wersji VHF można było użyć jednocześnie 16 kanałów bezprzewodów, a w wersji UHF 32 kanały.

 Sennheiser 5000 SK 5000 SK 50 UHF mikroport

W roku 1992 światło dzienne ujrzał system Sennheiser 5000, który na wiele lat stał się światowym standardem telewizyjnym i w broadcaście, a także na najbardziej wymagających festiwalowych scenach. Dlaczego? To pierwszy system umożliwiający zbudowanie konfiguracji składającej się z nawet 140 torów bezprzewodowych w zakresie od 450 MHz do 960 MHz.

Sennheiser EM 1046 receiver 1992 year

Było to możliwe między innymi dzięki niezwykle precyzyjnemu radiu w nadajnikach i odbiorniku Sennheiser EM 1046 – „odległość” między kanałami wynosiła 300 kHz, a dewiacja/odchylenie od częstotliwości nośnej nominalnie mieściło się w zakresie +/-40 kHz, a w szczycie +/-56 kHz. System składał się z dwóch rodzajów nadajników wykorzystujących nowoczesny kompander HiDyn plus – do ręki SKM 5000 oraz body-pack SK 50-UHF „mikroport” i oferował dynamikę >=117 dB(A)! Popularność w profesjonalnych zastosowaniach terenowych system Sennheiser 5000 zyskał również dzięki możliwości prostego zasilenia odbiorników w terenie i plenerze bez dostępu do zasilania prądem zmiennym. Było to możliwe za pomocą specjalnej ramy na odbiorniki, która mogła być zasilona ze zwykłego akumulatora 12V.

Sennheiser ew500 g1

Dla większości z nas – „zwykłych” użytkowników mikrofonów bezprzewodowych – przełomowym był rok 1999. Na rynku pojawiła się rodzina systemów bezprzewodowych evolution wireless pierwszej generacji. To seria obejmująca modele dla różnych odbiorców o różnych wymaganiach – zarówno przeznaczonych do pracy w kilkukanałowych konfiguracjach, jak większych konfiguracjach. W ofercie od początku były dostępne bardzo przystępne modele ew100, jak topowe w tej serii modele ew500. Dużą zaletą jest szeroki wybór kapsuł mikrofonów serii evolution 800 i evolution 900 – od popularnych e835 i e845 oraz e865, przez skierowane do bardziej wymagających użytkowników e935 i e945, po flagowy pojemnościowy e965.

 Sennheiser ew100 g1 plug on SKP100

Świetnym posunięciem było wprowadzenie już w pierwszej serii Sennheiser serii evolution wireless nadajnika typu plug-on SKP100 – nadajnika z wtykiem XLR, który można było podłączyć do każdego mikrofonu dynamicznego. To rozwiązanie zdobyło serca zarówno użytkowników przyzwyczajonych do swoich mikrofonów innych marek, niż Sennheiser, a z drugiej otworzyło to rynek na dziennikarzy.

Sennheiser evolution wireless camera kit

Rynek ten Sennheiser poszerzył w roku 2004 drugą generacją G2, w której prócz nowych modeli nadajników i odbiorników ew100 G2 i ew500 G2 pojawiły się również nakamerowe odbiorniki evolution wireless G2, które można było montować na zimnej stópce i podłączać bezpośrednio do kamer, lustrzanek i bezlusterkowców.

Sennheiser XSW1 XSW2

W roku 2005 Sennheiser zaproponował budżetową serię XSW pracującą w paśmie UHF. Modele oferowały niezawodną transmisję radiową wziętą z serii evolution wireless, uproszczoną obsługę, wybór mikrofonów do ręki, nadajników bodypack z mikrofonami nagłownymi, lavialier i wersjami do inSennheiserstrumentów muzycznych. Producent zapewnił możliwość pracy do 10 urządzeń w modelach XSW 1 i do 12 urządzeń w modelach XSW 2.

Sennheiser ew100g3

Rok 2009 to premiera serii evolution wireless G3.

 Sennheiser Digital 9000 odbiornik EM9046

Sennheiser zawsze celował w najwyższą jakość. To firma rodzinna – żadna korporacja nastawiona na zysk, zysk i zysk. W tej firmie ważne są idee, dążenie do zapewnienia Artystom jak najdoskonalszego brzmienia. Bez ściemy. Niektóre projekty Sennheisera były rozwijane mimo świadomości, że biznesowo nie przyniosą bezpośrednich zysków. Ale mądrością kierujących firmą Panów Sennheiser była i jest świadomość, że tylko nieustanny rozwój technologii gwarantuje trwałą i stabilną pozycję na rynku i daje perspektywy rozwoju. Nawet, jeśli w danej chwili któraś z rozwijanych technologii nie zapewnia zysków.

 Sennheiser Digital 9000 P48 Adapter SK 9000

To dążenie do osiągnięcia możliwia najwyższej jakości dźwięku jest dla Sennheisera bardzo charakterystyczne. Może dlatego historycznie topowe systemy Sennheisera były przeważnie droższe od konkurencyjnych rozwiązań innych marek. Ale też to właśnie Sennheiser gwarantował najwyższą jakość dźwięku. Najlepszym przykładem jest Sennheiser Digital 9000, który miał premierę w roku 2012 – to nadal jedyny na rynku cyfrowy system transmisji bezprzewodowej, który umożliwia bezkompresyjną transmisję dźwięku! Uwagę zwraca poziom dopracowania zarówno samego systemu, jak osprzętu pozwalającego zastosować go praktycznie w każdej sytuacji, również jako nadajnik nakamerowy z podawaniem zasilania Phantom do mikrofonów pojemnościowych. Dostępne są również miniaturowe odbiorniki nakamerowe.

A'propos systemów nakamerowych - w roku 2015 na rynek trafił lekki i stabiony cyfrowy system Sennheiser AVX pracujący w paśmie 1.9 MHz. 

 Sennheiser Digital 6000 odbiorniki

Jednym z najnowszych dzieł inżynierów Sennheiser jest cyfrowy system bezprzewodowy Sennheiser Digital 6000, który trafił na rynek w roku 2017. Zastosowano w nim szereg nowych rozwiązań zwiększających zarówno jakość dźwięku, jak stabilność i niezawodność transmisji. Do najważniejszych zalet należy technologia True Bit Diversity. W przeciwieństwie do technologii odbioru różnicowego True Diversity, gdzie do toru fonicznego trafia sygnał tylko z jednej anteny – tej, której sygnał jest silniejszy/pełniejszy, w Sennheiser Digital 6000 tor foniczny wykorzystuje obie ścieżki odbioru łącząc sygnał z obu anten dla zapewnienia pełnowartościowego sygnału. To się przekłada na o wiele większą stabilność i niezawodność odbieranego sygnału, niż w przypadku klasycznych technologii Switching Diversity oraz True Diversity.

Skoro przy antenach jesteśmy - producent umożliwia łączenie do 8 podwójnych odbiorników na jednym systemie antenowym bez konieczności stosowania dodatkowych splitterów antenowych.

 Sennheiser Digital 6000 nadajniki

Odbiornik oferuje bardzo szeroki zakres pracy 244 MHz – od 470 MHz do 714 MHz. W ofercie są dwie wersje nadajników – do ręki i body-pack, pracujących odpowiednio w zakresach 470-558 MHz, 550-638 MHz oraz 630-718 MHz.

Sennheiser Digital 6000 9000 Wireless System Manager 

Istotną zaletą systemu Digital 6000 pod kątem użytkowym jest wyposażenie go w sprawnie działającą funkcję automatycznego skanowania i konfiguracji częstotliwości nośnych - włącznie ze skanowaniem częstotliwości na przykład za pomocą nadajnika bodypack w miejscu pracy, na scenie. No i do tego dochodzi pełna kontrola i zdalne zarządzanie pracą systemu z pozycji aplikacji Wireless System Manager.

Oprócz tego niepodważalną zaletą systemu Sennheiser Digital 6000 jest przygotowanie do pracy z nowoczesnymi główkami mikrofonów serii Evolution 800 i Evolution 900, a od miesiąca również z najnowszymi kapsułami MD435 i MD445. 

Tradycyjnie dla Sennheisera, system Digital 6000 jest wyposażony w szereg akcesoriów zwiększających potencjał użytkowania tego systemu. Już niedługo będziecie mogli mieć możliwość zapoznania się w naszym portalu z testem tego systemu przeprowadzonym w realnych bojowych warunkach B-)

Sennheiser Digital 6000 plecak 01 

A tymczasem zapraszamy na naszą stronę na Facebook'u do udziału w konkursie, w który do wygrania jest gadżeciarski plecak firmowy Sennheiser Digital 6000 :-) Wystarczy udostępnić na swojej tablicy post konkursowy „Sennheiser – historia bezprzewodowych technologii transmisji dźwięku” i nadesłać na e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. odpowiedzi na trzy pytania:

1. Skąd wzięło się powszechnie używane na nadajnik body-pack / belt-pack określenie „mikroport”?

2. W którym roku Sennheiser wprowadził kompander HiDyn?

3. Jaki cyfrowy system bezprzewodowy ma możliwość przesyłania dźwięku bez kompresji degradującej jakość dźwięku?

 Sennheiser Digital 6000 plecak 05

Spośród nadesłanych do nas poprawnych odpowiedzi wybierzemy trzech uczestników finałowej rozgrywki, w której zadamy dodatkowe pytanie. Najpełniej udzielona odpowiedź wskaże osobę, która wygra plecak Sennheiser Digital 6000 z dodatkowymi gadżetami :-) Zapraszamy do zabawy!

Sennheiser Digital 6000 plecak 04a

Dystrybutor: Aplauz Audio